Asetek

andre
André Eriksen
CEO, Asetek
Hvis jeg havde accepteret alle de nej’er. Jeg har fået, ville der ikke være en virksomhed i dag."
Asetek

André Eriksen stiftede i 2000 virksomheden Asetek. Dengang studerede han på Aalborg Universitet for at blive mekanikingeniør og brugte mange timer i forældrenes kælder på at rode med teknologiske løsninger. Han har siden rejst verden tynd for at udvide Aseteks kundegruppe, og han har gennemført MBA-uddannelser på både MIT, Wharton og Standford Universitet inden for management, finans, strategi og entreprenørskab. I dag er André Eriksen CEO i Asetek, en verdensomspændende virksomhed, der er førende inden for teknologiske kølingsløsninger til pc’er, servere og datacentre. Han har fortalt os, hvordan han har båret sig ad med at skalere sit hjertebarn, Asetek.

 Råd 7: Tag ikke et nej for et nej

 »No is where all negotiations begins« står der, når man træder ind i Aseteks hovedkontor på Assensvej 2 i Aalborg. Og det er der én bestemt grund til. André Eriksen står nemlig fast på, at man ikke skal lade sig gå på af modgang af noget art. Hvis man som leder er fast besluttet på, at virksomheden skal skalere, må man ikke stoppe processen på grund af et nej. Dette gælder både i fasen, hvor et produkt udvikles, når virksomheden opsøger kunder, eller når produktionen skal udvides: »Hvis jeg havde accepteret alle de nej’er, jeg har fået i min karriere, ville der ikke være en virksomhed i dag« understreger André Eriksen. Det er enkelt: Tag ikke et nej for et nej, lyder opfordringen. Motivation for skalering er ifølge André Eriksen afgørende. En motivation der gælder både i modgang og medgang, og André Eriksen havde disse ambitioner fra begyndelsen, da de første tanker om virksomhedens produktudvikling tog fart i en kælder i det mørke Jylland. »Jeg har aldrig været bange for at fejle, men derimod har jeg altid kendt til mine begrænsninger. Hvis det viser sig, at der er nogle, der er bedre til det, jeg laver, så træder jeg gerne tilbage« siger André Eriksen. Erkendelsen af begrænsinger tvinger dig til at yde dit bedste og skaber samtidig respekt hos kollegaerne, pointerer han. »Hvis du ikke er den bedste til at løse opgaven, så skal du være indstillet på at sende taburetten videre.«