CT Global

Peter Odgaard
Partner
Virksomhedens formel på vækst: spring ud på det globale marked

I 2011 blev Peter Odgaard-Jensen medejer af CT Global, der er stiftet af Kåre Rude Andersen og Kent Agerlund i 1999. Rådgivningsvirksomheden, der har specialiseret sig i Microsoft systemer og teknologiske løsninger, sprang ud på det globale marked samme år som Peter Odgaard tiltrådte. Og netop beslutningen om at blive en del af det internationale marked har, ifølge Peter Odgaard, været altafgørende for virksomhedens evne til at skalere.

Det var en strategisk beslutning om at fokusere smalt, som gjorde det nødvendigt for CT Global at træde ind på det globale marked. »Når du beslutter dig for at sælge en nichevare, er du nødt til at arbejde på flere markeder, fordi der ellers ikke er nok, der efterspørger dine kompetencer. Hvis vi ikke var gået internationalt, havde vi været nødt til at lave noget, som vi var mindre dygtige til, hvis vi skulle overleve, og det var i mine øjne ikke en option«, fortæller Peter Odgaard.

Råd 5: Spring ud på det globale marked

Et stigende antal af de små- og mellemstore virksomheder forsøger i disse år at etablere sig på det internationale marked. Alligevel er mange virksomheder enige om, at det er nemmere sagt end gjort at satse internationalt.

Det var først da Peter Odgaard blev mødt af ekstern, kyndig rådgivning, at det gik op for ham, at virksomheden ikke var robust nok til at indgå på det internationale marked. Virksomhedens strategiske tænkning var ikke stærk nok til at bære en langsigtet international eksportindsats og forventningerne var ikke afstemt med potentialet. Da først ledelsen indså dette, blev der lagt en strategi for de næste fem år, hvor man fokuserede på konkrete værktøjer, der kunne sikre indgang og vækst på det internationale marked.

Ifølge Peter Odgaard-Jensen er særligt tre trin afgørende for vejen til succes på det globale marked: En model for at arbejde internationalt, specialisering og kompetencer.

»De modeller CT Global havde anvendt førhen, var simpelthen ikke stærke nok til, at virksomheden kunne begå siden uden for det danske marked. Det krævede selvindsigt at erkende dette, og vi var nødt til at revurdere strategien og finde konkrete værktøjer til at implementere en international strategi. Der blev tale om en slags dannelsesrejse« fortæller Peter Odgaard-Jensen.

Både ledelsens og medarbejdernes kompetencer var nødvendige at se efter i sømmene for at CT Global kunne lykkes. Ifølge Peter Odgaard bør man som leder være tilktrukket af at udvikle resultater og drive proces, der kan levere disse resultater i stedet for at tænke på status, privilegier og prestige.

Som leder handler det om at sætte en retning og få folk til at følge med. Hvis der ikke er nogle, der vil følge dig, er du bare ude og gå en tur

Men lederens kompetencer kan ikke skabe en international succes alene. Ifølge Odgaard kræver det et godt team og gode samarbejspartnere, som man hænger rigtigt sammen med. Så snart virksomheden har lavet en strategi, skal der nemlig eksekveres effektivt og kollektivt.

»Det er ikke et 9-17 job, som du klarer alene. Du skal arbejde tæt sammen med andre for, at få det til at gå op, og du skal være bevidst om, at du ikke kan lykkes med en international proces på et par måneder«, pointerer Peter Odgaard-Jensen.

Virksomhedens formel på vækst: spring ud på det globale marked Råd 6: Test potentialet med professionel rådgivning CT Global har i dag 40 medarbejdere i Benelux, Danmark, Norge, USA og Estland. Men deres internationale rejse har ikke været problemfri, og virksomheden er ikke ene om at have oplevet udfordringer undervejs.

»Jeg har utallige gange tænkt, hvad gør andre virksomheder i tilsvarende situationer? Hvordan kommer jeg videre, hvem kan hjælpe mig? Netværk og videndeling med andre ville have været uvurderlig, så jeg kunne få inspiration – og ikke mindst holde modet oppe«, siger Peter Odgaard.

Det kan være noget af en finansiel og juridisk jungle, når danske virksomheder vil etablere datterselskaber i udlandet. Af denne grund kan professionelle netværk være et forum, hvor mange værdifulde erfaringer kan gøres og løsninger kan findes – særligt for nye virksomheder. Den erfaring gjorde CT Global sig i deres møde med Væksthus Hovedstadsregionen.

»Aha oplevelsen for mig var i virkeligheden et brud med mine egne grundlæggende antagelser om, at det offentlige rent faktisk godt kan levere et resultat, der er rigtig godt.« Da Væksthuset Hovedstadsregionen kontaktede Peter Odgaard, var han overbevist om, at CT Global selv kunne klare dagen. Alligevel endte han med at lytte efter og tage imod rådgivningen, som blandt andet omfattede eksportprogrammet Vækst gennem internationalisering.

»Hvis man tror man har potentiale, skal man gøre sig selv den ulejlighed at få det testet. Man har ikke råd til at lade være«, afslutter Peter Odgaard.